Ukratko o Grupi za Novu glazbu (GNG)

Grupa za novu glazbu Glazbenog učilišta Elly Bašić iz Zagreba djeluje kao ansambl od studenog 2007. godine. Čine je učenici srednje škole uključeni u projekt Mladi i suvremena glazba, koji se prema idejnoj zamisli  Maje Petyo Bošnjak i Berislava Šipuša kontinuirano ostvaruje u GU Elly Bašić od jeseni 2007. godine. Dugoročni cilj projekta jest sustavno upoznavanje učenika s novom glazbom 20. stoljeća kako bi mogli slijediti nova stremljenja 21. stoljeća. Učenici aktivno upoznaju i izvode Novu glazbu sudjelujući u radionicama suvremene glazbe. GNG surađujes istaknutim dirigentima (Berislav Šipuš, Josip Nalis).i nastupa pod njihovim dirigentskim vodstvom.Grupu za Novu glazbu od njenog osnivanja vodi Maja Petyo Bošnjak.

Tajna veza

(tekst objavljen u katalogu MBZ –a 2011.)

Osvrnuvši se unazad, shvatila sam da su tri elementa bila presudna na rađanje, razvoj i realizaciju ideje o pokretanju projekta koji će sustavno dovesti u vezu mlade i Novu glazbu. Najprije, bio je to impresivan susret s Milkom Kelemenom na festivalu Dani Milka Kelemena, na kojem su moje učenice Lana Josipović i Marija Šakota izvele neobičnu skladbu Ive Josipovića: Balo di skova (kvartet za dvoje). Sjajan, neizbrisiv trag, koji je na tada desetogodišnju učenicu klavira ostavio moj nastup na MBZ radionici 1971. kada sam zajedno sa legendarnim HeinzomHolligerom i Siegfriedom Palmom bila dio čarolije koja se u noćnim satima odvijala u Muzeju za umjetnost i obrt, odigrao je ključnu ulogu. Odobravanje i velik interes učenika, aktivnih sudionika radionice koju je Berislav Šipuš održao u GU Elly Bašić neposredno prije MBZ 2007., pokrenuo je završno oživotvorenje ideje koja je dugo tinjala negdje duboko u meni. Kao kolege i suradnici iz studentskih dana Berislav Šipuš i ja brzo smo shvatili da imamo istu želju-pokrenuti nešto novo, omogućiti mladima da se sustavno i kontinuirano bave Novom glazbom. Rodila se ideja o utemeljenju ansambla koji čine učenici i čiji sastav ima fleksibilan kostur koji se ovisno o interesu učenika mijenja. Učenici mogu biti članovi ansambla najmanje godinu dana ali i duže, ovisno o okolnostima. Dob i dostignuta sviračka umijeća učenika važna su pri izboru repertoara koji nastoji obuhvatiti grafičke, verbalne, partiture zapisane više-manje klasičnom notacijom, one koje sadrže elemente glazbenog teatra te partiture hrvatskih skladatelja.

Moje osobno iskustvo i uvjerenje da ono iz djetinjstva ostaje trajno pohranjeno u odraslom čovjeku, ponukalo me na rad s učenicima svih uzrasta. Stariji , u pravilu učenici srednje škole članovi su Grupe za novu glazbu. Oni najmlađi rade u radionicama. Vrlo rano se upoznaju s grafičkom notacijom te tako brže i lakše prihvaćaju za njihovu dob ipak apstraktnu klasičnu notaciju. Maštom, doživljajem, putujući kroz svijet Nove glazbe izgrađuju kreativnu ličnost širokih vidika.

Nakon četiri godine života projekta, uvjerena sam da smo napravili pravi potez. U procesu druženja s Novom glazbom mladi nalaze ono što im je važno. Iskazuju znatiželju, razvijaju maštu, šire predodžbu fenomena zvuka, istražuju nove načine njegovog dobivanja, stvaraju u ulozi subjekta, interaktivno djeluju s drugim umjetnostima (glazbeni teatar), slobodno predlažu rješenja, improviziraju, donošenjem vlastitih odluka u tijeku izvedbe formiraju zajedničku izvedbu. Ukratko, prelazeći nevidljivu granicu izvođač-skladatelj žive s Novom glazbom u nekoj njima bliskoj „tajnoj vezi“ koja se nastupima na festivalu kao što je MBZ snažnije produbljuje i učvršćuje.

Kada me devetogodišnja Helena upita: “ Profesorice, kad će opet biti radionica? Ja obožavam hraniti klavir i škakljati ga po žicama!“ ili kada Grupa za Novu glazbu doživi ovacije publike, shvatim da nema uzmaka. Projekt mora hrabro naprijed jer na mladima svijet ali i MBZ ostaje!

Maja Petyo Bošnjak,

voditeljica projekta „Mladi i suvremena glazba“ i Grupe za Novu glazbu GU Elly Bašić

NASTUPI

OSEBUJNA GLAZBENA AVANTURA

Audeamus, međunarodni festival klasične glazbe, Zagreb 23. – 28. studenoga 2015.

•Zagreb je postao bogatiji za još jedan festival klasične glazbe pod nazivom Audeamus, što znači Usudimo se! Naime dvoje mladih glazbenika, Dorotea Racz i Dmitry Samogray, usudili su se upustiti u ovu novu avanturu, hrabro, uporno i odvažno pokrenuvši vlastiti festival klasične glazbe koji je u svojem prvom izdanju bio posvećen nestandardnim komornim sastavima i rijetko izvođenim djelima komorne glazbe pretežito dvadesetog stoljeća, ali i nekolicine velikih majstora prošlih vremena.

• Posljednji koncert, održan 28. studenoga, nosio je naziv Zaustavljeni trenuci / Minijature i suite. Prvi dio programa bio je u znaku kraćih skladbi južnoameričkih skladatelja Heitora Villa-Lobosa i Alberta Ginastere te Astora Piazzole, čije su djelo Zita izveli daroviti đaci GU Elly Bašić, brat i sestra Pejković (violončelistica Lucija i gitarist Luka). Bila je to prilika da se ugosti i komorni ansambl Grupe za Novu glazbu GU Elly Bašić voditeljice prof. Maje Petyo Bošnjak, koja od 2007. kontinuirano provodi projekt Mladi i suvremena glazba. Nastupili su sa skladbom deadline:arija za solo violončelo i komorni orkestar, op. 17 Mariána Lejave uz solisticu Doroteu Racz. Uslijedila je europska premijera skladbe za solo B klarinet Vieta Cuonga.

(Dio objavljenog teksta- Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 3. prosinca 2015.)


Mlade snage i ovacije novim skladbama

“Biennalski petak otvorili su mladi. Veni Academy, HR projekt i GNG GU Elly Bašić udružili su u proteklih tjedan dana snage, talente, radoznalost i strast. Nakon prekjučerašnjeg nastupa na Zrinjevcu, jučer ujutro zasvirali su u Oktogonu, a poslijepodne su uglazbili iznutra zgradu Muzičke akademije. Danas, posljednjeg dana 28. MBZ-a, točno u podne, njihov je Hrvatski glazbeni zavod. I više nego očito, njihova je budućnost.

A iz bogatog jučerašnjeg programa izdvojit ćemo koncert Zagrebačke filharmonije u Lisinskom. Osobito ćemo ga pamtiti po ovacijama publike koje su upućene orkestru, maestru Kalajdžiću, svim solistima, a osobito orguljašici Ljerki Očić i ponajviše skladatelju Davorinu Kempfu nakon praizvedbe njegovog Simfonijskog stavka za orgulje i orkestar.”

( tekst objavljen na webu MBZ-a 25.04.2015.)

PROGRAM

Preuzeto sa: “MBZ Newsletter No. 6 – 13|03|2015

Pročitajte više…

GALERIJE

Proba i nastup na 28. Muzičkom bienalu Zagrebu, Oktogon 24.4.2015.

Muzička akademija u Zagrebu

Hrvatski glazbeni zavod

U organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje u Zadru je od 30. ožujka do 1. travnja 2015.održan prvi Državni stručni skup „Od ocjene do koncerta i europskog projekta“ za učitelje i nastavnike glazbenih i plesnih škola RH. Na poziv organizatorice skupa više savjetnice za umjetničke škole AZOO Alice Hergešić, prof. voditeljica Projekta Mladi i suvremena glazba GU Elly Bašić i Grupe za Novu glazbu (GNG) Maja Petyo Bošnjak, prof. mentor 31. ožujka 2015. održala je predavanje „Načini suvremenog notiranja – Kako doći do otvorenosti za slušanje i izvođenje Nove glazbe?“.

Nakon uspjelog predavanja pred velikim brojem uvaženih sudionika skupa u cijelosti je kroz prikaz rada u praksi predstavljen Projekt, jedinstven u Hrvatskoj. Uz sudjelovanje GNG, jedinog ansambla učenika u RH koji kontinuirano i sistematično izvodi Novu glazbu, održane su radionica i mini koncert. Suradnik u Projektu dirigent Josip Nalis, prof. vodio je radionicu tijekom koje je u skraćenom obliku prikazan proces pripreme za izvedbu djela Petera Hocha: ZeTTraume. Nakon toga se GNG pod dirigentskim vodstvom voditeljice Maje Petyo Bošnjak predstavila kratkim koncertom.

Oduševljeni potpunim prikazom svih segmenata od predavanja preko radionice do koncerta, iskoristivši mogućnost za aktivno sudjelovanje u procesu tijekom radionice te dirnuti koncertom koji im je na kraju u djelu Dietera Schnebela dočarao pravi šumski ugođaj, sudionici skupa dugotrajnim pljeskom nagradili su članove GNG i profesore Maju Petyo Bošnjak i Josipa Nalisa.

GALERIJA

GNG u Mimari 2013.Koncertom uz predstavljanje DVD-a obilježena je 5. godišnjica postojanja GNG i ostvarivanja projekta Mladi i suvremena glazba

Točno u podne @MBZ

(članak objavljen 3.4.2013.na webu MBZ-a)

Podnevni je biennalski ciklus, OUTSIDE EU, posvećen mladim izvođačima te glazbi skladatelja iz zemalja izvan Europske unije – i time čini suprotnost, balans poslijepodnevnome ciklusu INSIDE EU u kojem se izvode djela skladatelja iz svake od zemalja Europske unije (i buduće članice EU – Hrvatske). Koncerti će se održati 8, 9., 10. i 11. travnja u podne, u dvorani MM Studentskog centra Sveučilišta u Zagrebu, a na njima će se svirati djela skladatelja iz SAD-a, Švicarske, Rusije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Japana i Venezuele.

Tri od četiri koncerta ciklusa OUTSIDE – 8., 9. i 10. IV., izvest će mladi glazbenici koji su sami odabrali skladbe i koji su za nastupe odabrani na audicijama HR Projekta, inicijative koju je na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji pokrenula Katarina Krpan. Mlade glazbenike koji nastupaju u sklopu HR Projekta odabrala je prosudbena komisija u sastavu Nikša Gligo, Zlatko Tanodi, Srđan Dedić, Mladen Tarbuk, Frano Đurović i Krešimir Seletković. Za nastupe su odabrani pijanisti Ivan Horvatić, Ana Lucić, Marko Ivić, Lucija Majstorović, Vlatka Peko, Bartolomej Stanković i Sanja Vrsalović, flautistice Antonia Mikas i Ana Ratkajec, violinistica Marta Bratković i saksofonisti Marko Malivuk Jovanović i Lovro Merčep.

Četvrti će koncert izvesti Grupa za Novu glazbu Glazbenog učilišta „Elly Bašić” koju vodi Maja Petyo Bošnjak, a dirigirat će Josip Nalis. Grupa za Novu glazbu uspješno je nastupila na Biennalu 2009. i 2011., a pokrenuta je u toj srednjoj glazbenoj školi krajem 2007. godine, prema zamislima Maje Petyo Bošnjak i Berislava Šipuša, kojima se kasnije pridružio i Josip Nalis. Dugoročni cilj projekta „jest sustavno upoznavanje učenika s Novom glazbom 20. stoljeća kako bi mogli slijediti nova stremljenja 21. stoljeća.” Na ovom će koncertu svirati djela australske skladateljice KatieBeaugeais i praizvesti skladbu Geronimo Dina Rešidbegovića koja je napisano upravo za Grupu za Novu glazbu. Izvest će i nekoliko djela JohnaCagea, koji je, kako kaže voditeljica Grupe Maja Petyo Bošnjak, za suvremenu glazbu „nezaobilazna figura, za koju njegov učitelj ArnoldSchönberg kaže: ‘on nije skladatelj, nego izumitelj-pronalazač.’”

Umjetnički savjetnik MBZ-a Frano Đurović o ciklusu Outside dodaje: „Cilj je ovoga projekta potaknuti mlade na istraživanje i prezentiranje obilja nove glazbene literature iz cijelog svijeta.”

17:00 Hotel Imperial – Zlatna dvorana
Grupa za Novu glazbu Glazbenog učilišta Elly Bašić
Josip Nalis, dirigent

Program:
TerryRiley, Danijel Legin

U počast nadarenosti i kreativnosti

(tekst objavljen 14.4.2011.u Novom Sisačkom tjedniku )

In C (TerryRiley), Spielen (Danijel Legin) i Museumstücke (DietrichSchnebel), 19.travnja u Sisku, odmah nakon izvedbe na Muzičkom biennalu u Zagrebu! A nastup Grupe za Novu glazbu Glazbenog učilišta Elly Bašić iz Zagreba, sam je po sebi glazbeno čudo, koje se već dva puta potvrdilo na jednom od tri najstarija i najvažnija svjetska festivala suvremene glazbe! Kako unatrag osamdesetak godina tzv. Nova glazba postavlja pred sve aktere glazbenog događanja jednako zahtjevan proces osjećanja i razumijevanja glazbe, tako je obrazovni program ove škole utemeljen na pretpostavci izvorne ljudske kreativnosti koju treba pokrenuti u najranijoj dječjoj dobi da bi se pravovremeno odgajao istraživački i stvaralački duh nadarenih, a ostalima otvorila obzorja svijeta glazbe. Ova skupina mladih istražuje glazbeni minimalizam utemeljen 1964. u Rileyevoj skladbi te povezivanje svijeta slika i svijeta zvuka na Schnebelov način, dok je Leginovo djelo posvećeno Kreativnosti kakvu je i sam odnjegovao kroz program ovoga Učilišta. A sredstvima tako otkrivene stvaralačke slobode glazba postaje ono što zapravo jest: neponovljivi trenutak!

Biennale ponovno u znaku mladih

(tekst objavljen 29.11.2010. na webu MBZ-a)

I ove godine MBZ daje priliku mladima da svježinom svojih ideja pridonesu energiji i aktualnosti festivala suvremene glazbe. Bienalsko svečano otvorenje u rukama je kompletnog ansambla Muzičke akademije u Zagrebu (Zbora i Orkestra), a tik pred zatvaranje, na pretposljednjem programu u nedjelju 17. travnja 2011. u 17 sati u Muzeju Mimara nastupa Grupa za Novu glazbu Glazbenog učilišta Elly Bašić.

Ansambl je prvi javni nastup „u svijetu odraslih“ imao 16. ožujka 2009. na koncertu Cantus Ansambla, svladavši sve tehnike, artikulacije i ozračja suvremenog zvukovlja, da bi se mjesec dana kasnije spremno uključio u neočekivane akcije u sklopu projekta Muzika-Diverzija 25. Muzičkog biennala Zagreb, uz Puhački orkestar ZET-a koji je “ordinirao” po zagrebačkim tramvajima te udaraljkašku skupinu biNgbaNg u diverziji gradom na jurećem kamionu.

Devetoro glazbenika, učenika srednje škole, pod paskom iskusnih mentora (profesorice Maje Petyo Bošnjak, te dirigenata Josipa Nalisa i Berislava Šipuša) pripremit će djela D. Legina, T. Rileya, U. Rascha i D. Schnebela, a njima će na koncertu dirigirati Josip Nalis.